Реформи в Міноборони: результати дослідження оборонних витрат з бюджетів 24 обласних рад України

Всі чули про реформи в Міноборони? А хто чув що одна з них має проводитись коштом місцевих бюджетів? Наші експерти стикнулись з небаченими досі моментами, які можуть не тільки мати ознаки кримінальних правопорушень, не тільки показують критично низький рівень підготовки реформи, не тільки може закласти неприємності призовникам останніх років в трьох областях, але і привести до федералізації. Маємо надію що після обговорення в комітеті ВР цього не станеться. А зміни в нормативку МЕРТу та Мінфіну покладуть край самоконтролю і змішаним програмам (коли не можливо ідентифікувати предмети закупівель, розпорядників, виконавців та навіть ЦОВВ), забезпечити виконання контролюючих функцій місцевого самоврядування, відкритості інформації та початку оприлюднення інформації у форматі відкритих даних.

9 липня 2020 року на засіданні підкомітету з питань оборонної промисловості та технічної модернізації Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки відбулось обговорення доповіді Голови Правління ГО «Народний Захист» Наталії Заболотної щодо результатів проекту «Бюджетна Цитадель» з дослідження оборонних витрат з бюджетів 24 обласних рад України.

Замість запланованих 60 хвилин жвава дискусія затягнулась на 3 години.
Особливо обговорюваними питаннями були єдиний облік оборонних та правоохоронних Програм і об’єднання цих заходів в одні мультипрограми; відсутність належного контролю за їх виконанням; питання фінансового забезпечення тероборони та реформа військових комісаріатів.

Якщо перші два питання домовились вирішувати шляхом ініціювання внесення запропонованих експертами ГО «Народний Захист» рекомендацій до нормативно-правових актів, то інші два потребують ширшого реагування.

На розгляді у Верховній Раді знаходяться 2 законопроекти з питання тероборони. Один з яких (розробки робочої групи комітету ВР та РНБО) передбачає централізоване створення та керівництво при наявності фінансування з місцевих бюджетів. Друге, яке представляв на комітеті ВР Антон Геращенко, передбачає шлях місцевого формування загонів тероборони. При цьому, в РНБО заявили що місцеві ради приймають пасивну участь в фінансуванні заходів з тероборони на сьогодні. Що не зовсім відповідає дійсності. Оскільки лише 10 обласних рад (Вінницька, Дніпропетровська, Львівська, Одеська, Полтавська, Сумська, Херсонська, Київська та КМДА, Донецька та Луганська ОВЦА) не приймали таких обласних Програм. Загалом же тільки обласні ради за 2014-2019 роки профінансували 28 обласних Програм на забезпечення потреб тероборони.

Реформа ж військкоматів взагалі реалізується коштом місцевих бюджетів. Саме так запланувало у своїх Програмах Міністерство оборони. Дослідження показали, що в 2017 році було розпочато пілотний проект з заміни військових комісаріатів Територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП).

Реформа серед іншого передбачає створення двох зон: відкритої та закритої. Перша має працювати у відкритому режимі щоденно за правилами закону про адміністративні послуги, маючи ресепшін та скляні двері як символ відкритості. Закрита ж частина має працювати в старому режимі.

Проте, будь-яка реформа має передбачати законодавче, організаційне та фінансове забезпечення. І ось тут виявилось що реформує це назвати важко. Оскільки в грудні 2019 року ВР провалила голосування за перейменування військкоматів в ТЦК та СП, а Програма реформування Міноборони передбачала нульові витрати з Державного бюджету, перекладаючи всі витрати в т.ч. і на місцеві бюджети. Відповідно, дві з трьох ознак реформи відсутні.

Більш того, в 2017 році в рамках пілотного проекту першим було реформовано Чернігівський обласний військкомат. На сьогодні ще Дніпропетровський та Одеський також в держреєстрі змінили свою назву. Всі вони на сьогодні проводять мобілізаційні заходи і здійснюють господарську діяльність бюджетним коштом. Що має ознаки кількох кримінальних правопорушень, наражаючи на можливі неприємності і призовників.

Але на цьому цікавники не скінчились.
Данні про ще 6 обласних військкоматів ( Донецький; Івано-Франківський; Рівненський; Сумський; Тернопільський; Черкаський) вилучено з ЄДР, попри відсутність такої процедури в законодавстві.

При цьому вони продовжують і на сьогодні здійснювати державні закупівлі бюджетним коштом, проводячи безперешкодно кошти через казначейські рахунки. В т.ч. і кошти місцевих бюджетів. При тому, що більшість з них мають податкову заборгованість перед місцевими бюджетами, що триває на протязі року- двох. Історичні данні по цим об’єктам дослідження нам вдалося відновити лише за допомогою аналітичної системи Уoucontrol (https://youcontrol.com.ua/). Як і встановити те, що судова практика по вилученню даних про військкомати з ЄДР має і відмови в вилученні. Таким чином, реформа і в цьому напрямі має сумнівну перспективу. При цьому бюджетне фінансування військкоматів, в якому б статусі вони не були, продовжує використовуватись, витрачаючи кошти (обласних бюджетів) в закритому режимі. На сайті Міноборони данні про обласні військкомати не актіалізуються, електронні адреси мають лише три з них. Жоден, окрім Луганського, не має свого веб-сайту, жоден не оприлюднює Паспорти Програм, бюджети та звіти про їх виконання, як того вимагає ст.28 Бюджетного Кодексу України.

На фоні цього спостерігалась стійка тенденція намагань перекласти фінансування оборонних функцій ( поки що в частині тероборони, переобладнання та загальнодержавної мобілізаційної діяльності) на місцеві бюджети. В ході обговорення Наталія Заболотна зазначила два важливі моменти:
1. Взаємозв’язок між повноваженнями і фінансуванням. Хто створює і керує, той і фінансує.
2.Україна унітарна держава і захист окремих територій не є повноваженнями регіонів, а загальнодержавна функція. І з того моменту, як на центральному рівні визнають, що оборонні функції ( в будь-якій частині) відносяться до місцевих питань, Україну буде поставлено на шлях федералізації.
Маємо надію що ці застереження Наталії Заболотної допоможуть зберегти не тільки місцеві бюджети, а і цілісність країни.

Тож, за цими двома напрямами робота має відбуватись в напрямку вироблення національної політики розвитку і реформування Міністерства оборони без залучення коштів місцевих бюджетів. Також досягнуто домовленості про Звернення до Міністерства фінансів України та Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України з пропозицією внесення змін до низки нормативних актів, що регулюють розробку, прийнятття, облік, контроль і звітування про виконання місцевих Програм.

Ці зміну допоможуть виправити ряд негативних практик, які призвели до виявлених проблемних моментів.

В цей же день Головний експерт проекту Наталія Заболотна, експерт проекту Ольга Мазаєва та консультант IWPR Глєб Канєвський в УНІАН провели прес-конференцію, в ході якої було презентовано Аналітичний звіт проекту «Бюджетна Цитадель» і його результати.

відео прес-конференції тут:https://www.unian.net/…/10207730-byudzhetnaya-citadel-rezul…

https://drive.google.com/…/1HdsxsRG0_l838RqF_HSr5q9t0C…/view

Аналітичний звіт, матеріали і інфографіка в розрізі регіонів тут: http://xn—80ane0bfp.zp.ua/…/vse-pro-oboronni-koshti-oblasnix-byudzhe…/

Проект закінчено, проте робота продовжується. Виявлено ряд проблемних напрямків, за якими всі бажаючі журналісти , активісти, правоохоронні органи, органи влади та експерти можуть проводити поглиблені дослідження та моніторинги.

Ця стаття створена ГО «Народний Захист» в рамках проекту, який виконує Інститут висвітлення війни та миру (IWPR) за підтримки МЗС Королівства Норвегії. Думка та позиції висловлені в цій статті не обов’язково відображають позицію МЗС Королівства Норвегії та Інститут висвітлення війни та миру (IWPR).

Похожие новости

Читайте также

Последние новости

Самое читаемое